2023. február 2., csütörtök

23.3 Rejtő Jenő: Piškos Fred, a kapitáň (Bíró ABC-vel)


Késő éjšaka volt, mire elérték a šigetet. A parton tüzet raktak, és megpihentek kissé.
- Most mondjon el mindent, kapitáň. Hol ölte meg Warins Bobot?
- A Honolulu-Staron. Wirth kapitáň, az angol haditengeréšet Titkos Šolgálatának eǧ tagja leváltotta Port Šuezben a Honolulu-Star kapitáňát. Engem régen ismer... uǧanis valamikor tengeréštišt voltam...
- Te?... - moťogta a Naǧ Bivaj. - Tengeréštišt voltál?
- Igen. Onnan küzdöttem le magam idáig. Wirth kapitáň felfedezett a fenékben, de azt mond­ta, maradhatok, čak tartsam én is ňitva a šememet. Később Fülig Jimmy üzleti üǧei úǧ kívánták, hoǧ időnként megmérgezze a hajó utasait, és veštegzár alá került a Honolulu-Star. Ez kapóra jött valakinek, aki végezni akart Fernandez régens herceggel, mert a ǧilkos tudta, hoǧ veštegzár-eljárás esetén ninč vižgálatra és boncolásra mód, hišen a tetemet azonnal el kell temetni.
- De én sürgöňileg kivételesen haladékot kaptam Šingapurból - šólt közbe a herceg.

- Igen... Ez kissé kínos lehetett a ǧilkosnak. Bob Warins is fellopakodott a hajóra. Nem Almira felé šökött a feǧházból, hanem Éšaknak, eǧenesen Port Šuezbe, és bevárta Felsé­ged hajóját. A hajón ojan köpeňben és sapkában járt éjšaka a ködös sötét fedélzeten hoǧ futólag Wirth kapitáňnak hitték, majd pedig kísértetnek. Amikor Fülig Jimmy segítségül hívott, én is találkoztam a kapitáňsapkás Warinššal a fedélzeten, és šembenéztem vele. Ő pištojt rántott én kést. Azután meghalt.
- És biztos, hoǧ ő volt?
- Nála volt a saját körözvéňe a féňképével. A fedélzeten eǧ elšabadult tetem gurult arra. Fernandez régensherceg. Pillanatok alatt odakötöztem a hejére Warins Bobot. Ezt dobták a vízbe a régensherceg hejett, Fernandezt viššavittem a kajütjébe, ahol később Fülig Jimmy ňakára zuhant. Fülig Jimmyt ez az eset legalábbis gondolkodóba ejthette. Lejött hozzám, és kért, hoǧ dobjam újra vízbe a halottat. Kint várt rám a kajüt előtt. Én bementem, de érthe­tetlen módon Fernandez teteme eltűnt!

- Én vittem el - mondta a herceg -, véletlenül beňitottam, és megláttam a halottat. Elrejtettem az én kabinomban, és a másnap érkező Palmerston tanárt megkértem, hoǧ viǧe Fernandez tetemét Šingapurba, ahol majd gondoskodnak az elšállításáról. Az egéšségüǧi hajó elvitte a halottat. Bizoňára az Almira yachtra került, ahol bebalžamozták és hazavitték.
Hallgattak. A fülledt éjšakában eǧ kakadu rikoltott élesen.
- Šép életet élt Fernandez herceg - šólt a kapitáň -, de igen háňatott halála volt...
- És hová lett az a Wirth kapitáň?

- Átadta Šingapurban a kapitáňi šolgálatot, és követte Fülig Jimmyt, hoǧ ne čináljon valami ostobaságot mint kiráj. Wirth nem hitte el nekem, hoǧ Warins meghalt. Azt gon­dolta, hoǧ eǧ eltűnt kajütšekréňt kötöztem Fernandez teteme hejére. Pedig a šekréňt Fülig Jimmy megňugtatására dobtam a tengerbe lepedőben, a halott régens hejett. Ha ez a čavargó nem zár el a ládában, akkor felségedet Tahitibe višem. Íǧ késtem eǧ napot, és ez činálta a zavart.
- De hát - kiáltott Buzgó Móčing - azt is mondják meg végre, hoǧ mi voltam én ebben az üǧben?
- Eǧ naǧ ló - felelte Piškos Fred rövid megfontolás után.
...És később őfelsége kíséret nélkül elindult, hoǧ viššatérjen ősei trónjára, a fellegvárba. Ám ebből az alkalomból Fülig Jimmy jól fejbe vágta.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

20