2023. február 2., csütörtök

18.1 Rejtő Jenő: Piškos Fred, a kapitáň (Bíró ABC-vel)


Őfelségem I-ső Fülig Jimmy naplója X.
Én eǧ marha vaǧok saját ešüleg! Ez a ǧanú kelt mint bent aš aǧamban, és ahoǧ a kirájok írják aš időt: ambó dominó mai dátum.
Mer ott volt a ǧilkos velem, bešéltem vele és nem sejtém. És egéš idő alatt nem sejtettem, hoǧ a kísértet kapitáň kičoda, ami pedig kézfekvően világos volt.
Mer nem volt kísértet. Eš a kapitáň, a hajón még úǧ gondolom valami cinkosát járatta kapitáňi ruhában, hoǧ aš ő gaštetteit másra tolhassa. De ő maga aki ňugodtan pipášott a kapitáňi hídon, ő maga volt a ǧilkos. Mer most jut ešembe, hoǧ éjjel a Štáron-Nonolu hajó 1.lső oštájú fojosóján láttam, amikor meghalt Fernanteš, aki régen herceg.
Erre is magamtól jöttem rá.
És kičoda eš a kapitán? Warins! Ez a Warins Bob Šumbafáról nemoda šökött ahol várták. Hanem St. Antonio hajója elé Por-Cuešbe.
Erre is magamtól jöttem rá.
Tuthattam volna előbb is. Hišen eš a Wirth nevű kapitán, amint hallottam čak Por-Cuešbe jött a hajóra. Gondolhattam volna előbb is, hoǧ ő Warins Bob. De én eǧ marha vaǧok.
Erre is magamtól ǧöttem rá.
A rentőrség Jáváról mostan ír: Ašonǧa. Elňerte a megállapítást, hoǧ a feǧenc nem a Bolondság Šiget felé vette útját, amint ašt elejinte hittük, hoǧ boššút álljon, hanem ženi­ális módon a kiráj elé šökött Por-Cuešbe. És ő is a Holo-Nununštáron ǧött, mert Šinga­porban kishijján elfoktuk a ňomát. Tuǧuk eǧ Bonifác nevűnek a bejelentéséről (eš a spicli mék kihúšša tőlem a legmagasabb lutrit) hoǧ a Nono-Holaštárlulu fedelezén ǧött, Warins Šingapurba. Megňerte továbbá az állapítást: A hajó kapitáňa Porc-Tueznél meg­beteg lett és itt eǧ kitűnő írásokkal ellátott amerikai kapitán vette át a vešetését a Hollo-Štárnulunak, de most már tuǧuk, eš hamis írás volt mind. Íǧ főt ételezhető, hoǧ Warins mekmérgešte a kapitánt és hamis iratokkal elutazott hejette a Holono-Lušátoron Šinga­purba.
Hát eňi elég volt, hoǧ ráǧöjjek: Warins volt a kapitán! Ešért akarta, hoǧ engedéj dacára a hajóról višbedobǧam Fernántešt, aki régen hercek. És Šingapurba átsliššolt az Almira yachtra.
Aš višont bištos, hoǧ ešt a šegéň Egmontott ő ölte meg. És ebből az alkalomból tá­vozott a titkos ajtón. Ahol később nekem šembeállt revolverrel. Ešért monta, hoǧ „nem leš államtanáč”. Mer tudta, hoǧ Ekmont pillanatňi elhalálozása mijat elhalaštják...

...A šigeten igen erős a ňugtalansák. Félnek a bentšülöttektől, akik šeretik Warinst. És látom aš ablakból a kikötőt, hoǧ minden felé kis čoportok tárǧalnak išgatottan.
Itt a palotában is igen beǧulladt udvari előkelőségek járkálnak. Ešt a šőr Ekmontot ott ölték meg kés általi halálra, a tanáčterem előtti šobában, ahoǧ éntőlem kiment. Orvul és eš igen čúf šokás. Én akkor šökni akartam a képen át, de előbb átmentem máshová né­háň ingóságos emlékért, ešalatt Warins megölte Ekmontot és épen előttem kilógott a kép­kereten. Ašután enkem viššakergetett a šabadból.
És én mostan itt jól nézek ki.
A kirájnő ǧött hozzám át a képen eképen:
- Maga... maga volt? - kérdezi izgatottan és a šeme ki van sírva és ojan sok šenvedés látšik šegéňen.
- Mit tetšik?
- Maka ölte?
- De kirájné kérem! - kijáltom. - Én nem vaǧok ajjas ǧilkos! Én šemtől šembe esetlek odašúrok, de nem hátulról. A Fülig Jimmynek mindenki ňugodtan hátat fordít.
- Nem... Bočásson meg... Maga nem lehetett...
- Warins volt!
- De... miért Egmontot?

- Mer engem ismer a hajóról, hoǧ nem vaǧok kiráj. Hišen eǧütt ǧöttünk. Ezért nem akar megölni, nem tehetek róla, igazán sajnálom.
A kirájné az ujjait töredezte.
- Idefiǧeljen. Az angol katonai ataséf írt. Hoǧ Šingapurban álhírek vannak a kiráj šemé­jéről. És šeretné megcáflani.
Eš baj! Eǧ katonai adatséf aš naǧ úr.
- Mi leš? - kérdezte tőlem.
- Én eltűnök - mondom. - És aš kisebb baj, mintha a svingli kiderül.
- De... akkor ninč kiráj...
- Aš igaz, hoǧ valakinek kell aš államüǧek fojását iráňba képešni, dehát én méksem...
- Istenem... istenem...
- Hát mitől keǧeskedik íǧ ijedezni? - kérdém.
- Ha az angolok lešedik rólunk a kezüket, akkor Alvarez itten terem hajókkal... Šingapurban vár mindenféle söpredék élén eǧ alkalmat...
- Dehát a főherceg és Piškos Fret hol vannak?
- Semmi hír... Menjen legalább maga. - Sóhajtott - meneküljön innen. Maga jóšívű, de rég fiú... Itt most öššeomlás leš, harc, halál.
- Én nem haǧom čerben... Itt maradok.
Odaǧött és šeméjesen mekfokta a kezemet. Eǧ köňň jött ki šegéňnek.
- Várjunk - mondám -, talán történni fog valami.
És történt.

Délután megölték Gombperec hídlakót kopaš fejével.
Az olaj tištviselők čomagoltak, és a šiget lakóji feǧvereket tištogattak és Gombperecet is hátva šúrták. A rentőrség ismét volt pontra jutott.
Én mek felvettem a šekrénből az én eccerű čavargói öltözékemet és mondám a kirájnőnek.
- Mostan kislišolok.
- Mégis... meǧ?
- Igen. Vadášni. Megkereseni ezt a Warinst és ütögetni fogom, amíg nem éli túl. Akkor rend leš.
- A bentšülöttek...
- Én nem vaǧok eǧ beǧulladós uralkodó. Ešt kell činálni. Naǧ vadášás leš aš éjjel. És ha nem térek višša, aš nem jelenti, hoǧ mexöktem innen, hanem hoǧ állandó tartóz­kodási hejem van Almirában uralkodásom végétől, feltámadásig.
És ismét mekfogta önhatalmúlag a kešemet.
- Nem sokat šámít most már az sem ha Warinstól megšabadult.
- Miért nem sokat?
- Mer ešért...
Írást mutatott, amit a katonai ataséf küldött:
Hoǧ értesíti az udvart: a kóša hírekre való tekintés miat Parker tengernaǧ holnapra kihall­gatóďást kér őfelségétől...
Hm... Eš baj.
- Kihallgassam? - kérdém.
- Parkert? Úǧ ismeri a fiamat, mint én! Az idén ňáron két hétig hajóján látta vendégül a kirájt.
Puff neki.
- Hát... ne fogadja... Én most ǧengéskedem...
- Parker Admirálist... nem fogadni?... Vége... Az angolok ijesmiben nem ismernek tréfát.
Itt naǧ baj van. Ašt láttam. De mindeǧ. A kiskapun ǧorsan kisurrantam, és vadášatra indultam az éjšakában... Semmit sem bánok, most čak meglássam valahol a tengeréšruhás Warinst! Čak mekfoghassam a ňakát és akkor... (Megfojtása következik. )

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

20