2023. február 1., szerda

7 éves terv

 A Bíró ABC közzétételét követően többféle észrevételt kaptam. Idézem az egyiket.

„Először fas.ságnak gondoltam az egészet, de jobban megvizsgálva logikus és jól felépített a rendszered. Szívesen olvasnék próbából ilyen szövegeket, ha lesz erőlelépés, mindenképpen posztolj róla :)”


Elgondolkoztam a javaslaton. A komment írójának igaza van. Sajnos még nincs „pontos” Bíró ABC szerinti karakterkészlet, ezért azzal nem tudok közzétenni cikkeket. A leírt szövegek közzététele érdekében elkészítettem a hattus Bíró ABC-t. Olyan karaktereket használok amelyek már vannak. Ezt követően több szöveget átírok Bíró ABC-betűivel és megjelentetem azokat a blogomban. Kérem az embereket, hogy olvassanak el párat. Hiszem azt, hogy a tömörebb írásmód hosszútávon előnyösebb. 

Amikor ezeket a sorokat írom, akkor 2023 van. Tudom, hogy az írásreform megvalósításához idő kell. Az MTA csak valós társadalmi igény esetén fog írásreformot végrehajtani. A célom az, hogy 2030-ra az MTA bevezesse az írásreformot. Ez az én 7 éves tervem. 

Az írás egyszerűsítésére a kettős betűk elhagyását már korábban is javasolták. 1832-ben határozták meg első esetben a magyar helyesírás szabályait, már akkor is felvetődött a kettős betűk elhagyása.

A Magyar Tudós Társaság „különös használatára” készült mű, a Magyar helyesírás’ és szóragasztás’ főbb szabályai, az első (I.) pontjában rögzíti a magyar betűket, és ugyanitt közli „a’ nyelvtudomány’ osztályának” álláspontját, miszerint „az összetett cs , cz , gy , ly , ny , ty , sz, zs betűk helyett újakat ’s egyszerűket kellene felvenni” http://real.mtak.hu/116272/1/157_166_T%C3%B3th.pdf

1832 óta többször is felvetődött a kettős betűk felváltása, de csak részlegesen valósult meg, gondoljunk a „cz” elhagyására. Amikor bejegyzéseket teszek közzé a blogomon Bíró ABC-vel, akkor túllépek a javaslaton, megvalósítom az egyszerűsített írást. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

20